Hur det är med mig och ministern

Jag är på Gotland nu. Bor i en lägenhet i ett villaområde. Har nära till ett gammalt militärområde som nu har världsbäst motionsslingor. Jag går de metrarna runt, runt. Sen så läser jag. Och kollar film.

Och det pendlar hörrni. Men snart kanske jag hamnar i ett normaltillstånd och inte i ett Gotlandslimbo. Jag har varit på denna ö i en vecka men det känns som en massa månader sedan som jag gick Brunflogatan fram.

Annars då? I dag sprang jag in i en minister och skakade hand och önskade lycka till. För så här: man måste vara snäll med kampanjpolitikerna nu, för vare sig de står till vänster eller höger så kämpar de för att göra sin samhällstjänst och de drar ett tungt lass och ser nog inte sin familj så mycket som de skulle vilja.

Gotland luktar så annorlunda. Det är som timjan och basilika överallt. Och det luktar varmt av tallskogen. Inte blött och myr som hemma. Här smakar vattnet kalk och vinden blåser varmt. Näsan upplever nytt. Öronen återanvänder förra höstens spellista. Jag lyssnar på det här. Och jag tänker att jag kanske bor i ett falskt kungarike.

Det här inlägget postades i Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

