Alla kroppskommentarer undanbedes

För att skydda mig själv använder jag smink, för att slippa det värsta. För att försöka finnas till utan att det först ska kommenteras om trötta ögon eller akne på kind, så använder jag pensel och penna. För jag har inte milslånga ögonfransar. Min hy är inte lika perfekt som hon i reklamen säger att hennes blir med rätt produkt. Jag förskonar mig själv från skytte från ett håll genom att pensla och dutta.

Men för att slippa kommentarer om min kroppsform ska jag helt passa in i mallen, normen, helvetet.

Jag känner om jag mår sämre eller bättre. Jag behöver ingen, absolut ingen, våg för att mäta hur jag mår.

Ska jag behöva ha en skylt i pannan, på ryggen och brösten för att förskonas mina medmänniskors kommentarer? Jag tillhör inte normen. JAG VET DET. Samhället har inte låtit mig glömma det.

För det är ett riktigt förbannat problem när det är socialt accepterat att skratta åt stora bröst, kropp som inte håller normmåttet eller det allmänt operfekta.

När jag dessutom får läsa om det i ord från hjärtat, då tänker jag: FY FAAAN VÄRLDEN:

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

