Om val och beslut

Jag har tagit ett beslut. Ett ganska stort. Ett som rubbar min världsbild lite. För en gångs skull försöker jag lyssna och känna lite varthän jag vill sträva.

Jag har avsagt mig placeringar på listor. Listor som kunnat kryssa mig mot styrande och kommunmakt.

För det är så att jag har levt i ett jättedilemma. Min dröm att bli någon slags journalist har gått i krig mot mitt politiska engagemang. Min familj och min uppväxt är präglat av Centerpartiet. Därför är det ett oerhört kliv för mig att säga: ”nej, det här är inte den människa jag är i dag”. Som journalist ska du vara opartisk i så många lägen som går. Och mitt namn på en eller tre listor i ett politiskt parti har satt bromsar och grus i mitt system.

I dag har jag gått nio månader på Molkoms folkhögskola. Jag satsade alla mina kort och flyttade till Värmland i augusti. För jag ville skriva. Jag ville fota. Jag ville ställa frågor och förmedla. Och mitt politiska engagemang har inte varit min passion. Demokrati är det finaste som finns, men just nu är jag inte mogen att stå på barrikader och vara en valbar människa.

Just nu är jag Karin, utan politiskt medlemsskap men med journalistförhoppningar.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

