Jag är tamefan inte bossig

Killar får höra att de är bra ledare när de tar kommandot över grupparbetet och fotbollslaget. Epitetet på mig, som tjej, har inte låtit så positivt. Jag har varit bossig. Jag har varit envis. Ord som inte klingar lika positivt. Och ord betyder. När jag blir beskriven med ord som klingar negativt vill jag tona ned den delen av mig. Så ska det inte behöva vara. För det behövs kvinnliga ledare. Det behövs tjejer med bra ledaregenskaper.

Att bli kallad envis ger svallvågor. Det påverkar den som får höra det. Det påverkar den allmänna synen på hur vi bedömer och ser  på en annan människa. Och det lockar inte tjejer att ta plats, om allt man får höra när man är målinriktad är: ”du är envis du”.

Sug i er pepp från Condeleezza Rice och Beyoncé. Sluta vara så jävla behagliga. Våga ta plats. Våga vara obekväma.

I’m not bossy. I’m the boss – Beyoncé

)

Det här inlägget postades i Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

