”Samhällets bristande respekt för ett N E J”

Appropå övergrepp ramlade jag över Nina Åkestams text om sexuellt våld, om att det finns överallt kring oss. Att det inte är en i mitt kompisgäng som blivit utsatt, det är troligen flera. Dessutom att det inte är en galen förövande man det handlar om utan en svennekille i gänget. Det ter sig så jäkla sjukt i mitt huvud när hon förklarar att:

98% av allt sexuellt våld utförs av män och 95% av offren är kvinnor.

Det är förihelvete sjuka siffror. För att läsa Ninas förklaringar rekommenderar jag att läsa hela hennes text här.

Något som rispat hårdare i mig är att en människa som jag räknar som nära vän skrev om en sådan här upplevelse för inte alls länge sedan. Det är hemskt, men det gör så mycket ondare när det kommer nära. Jag tycker siffrorna är sjuka och beteendet är sjukt. Men när någon nära skriver om att inte bli tagen för sitt nej på en nattklubb, då kommer det för nära för att ignoreras. Läs här om nattklubbskvällar där män inte håller händer i styr och ignorerar kroppsspråk och ord: ”Samhällets bristande respekt för ett N e j

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

