En dag av bara intryck

De flesta dagar brukar vara fyllda av intryck och insikter. Mina brukar tendera till det i alla fall. I går var en speciellt intrycksfylld dag. Onsdagen spenderades nämligen på Karlstads universitet där Informatörsdagen 2014 hölls.

Vi fick fina namnbrickor innan det hela startade.

Linéa fick till och med titeln ”yrkesverksam” medan jag och Katri fick nöja oss med epitetet ”student”.

Kristoffer Triumf var moderator för dagen. Han gillar jag jag ju himlans mycket för: han låter folk tala till punkt i podcasten Värvet. Det tycker jag är en väldigt bra grej. Sen gillar jag att han inte är så himla stöddig och bökig. Utan genuint tacksam när en jämtlandstös kommer fram och ber om selfie och tackar för bra jobb.

Sen pratade UnderbaraClara – Clara Lidström tillsammans med Annakarin Nyberg om digitalt entreprenörskap. Oerhört lärorikt. De behandlade ämnet om varför bloggar och bloggare är så provocerande. Vinklar jag aldrig riktigt kunnat sätta ord på tidigare. Varför blir folk provocerade av att en (ofta kvinna) tjänar pengar på sin blogg? Annakarin och Clara menade på att unga kvinnor är den våta företagar-drömmen. För kvinnor startar inte företag i lika stor omsättning som män. Men ett företag som kretsar kring en blogg är ”fel” sorts företag.

Genusfotografen kom in och sparkade igång tänkandet om hur vi fotograferar kön. I vilken vinkel en man visas, med vilket kroppsspråk och med vilka anspelningar. Så jävla nyttigt för alla. Men väldigt nyttigt för mig som (förhoppningsvis) ska jobba med att gestalta människor i bild och text.

En representant från Systembolaget var på plats och berättade om hur man driver ett företag där en inte vill sälja så mycket som är möjligt. Systembolagets roll i det svenska samhället tycker jag är väldigt vettig, men samtidigt luddig ut mot världen. Alltför ofta får jag höra klagosången om tillgängligheten på alkohol. Så Systembolaget har lite att jobba på när det gäller att informera om deras uppdrag. För deras roll är att göra kunderna nöjda, men att hålla alkoholkonsumtionen på en jämn nivå. Visste ni till exempel att om alkoholkonsumtionen i hela samhället ökar, då ökar skador (pga alkohol) i samma takt?

Det här inlägget postades i Foto, Skriverier & tankar, Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

