Den hudfärgade bysthållaren

I en butik stannar jag till framför en tv-skärm. En man pratar om en fantastisk bysthållare som är fri från sömmar, krångel och bök. Fint tänker jag som har funderat över plagget förut. Det kanske skulle vara något för mig. Jag bestämmer mig för att investera. Samma videoklipp har rullat om och om igen och jag är frälst. Min vän står några steg bort. Inte lika frälst och inte lika köpsugen på sömlösa bh:ar. Hon skrattar. ”Alltså det är 2014 nu Karin”. Jag förstår inte vad hon har reagerat på.

Hon har hört mannen nämna vilka färger plagget produceras i. ”Svart, vitt och hudfärgat”. Så säger han, mannen. Jag har ofta själv kallat plagg, tuschpennor och andra färgade ytor för just hudfärgat när det varit något som haft färgen beige. För så har jag blivit lärd. På fritids skrek vi att vi ville ha den hudfärgade tuschpennan för ”jag ska färglägga min prinsessa”. Men vår värld är inte en värld där allas hy är ljus. Därför är bh:n i butiken inte hudfärgad. Den är BEIGE. Och inget annat. Som min vän sa. Det är 2014. Och på samma premisser kallar vi inte bakverket med havregryn, kokos, kakao och smör för något annat än choklad- eller kokosboll.

För att vi existenser på denna lilla jord är något annat än den bleka norm som vi automatiserats att sätta över allt och alla.

Det är så jävla viktigt att lyssna på andra. Jag önskar fler insåg det. Min hjärna behöver påminnas varje dag. Den, och jag, är inte fullärd. Vi behöver lära oss mer, få höra mer och utvecklas. Vi kan inte bara sätta stopp för argument och diskussioner med ett: ”men så har det alltid varit och så har jag alltid sagt”. Det gör oss till ignoranta och bakåtsträvande varelser.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den hudfärgade bysthållaren

  1. Caroline skriver:

    Karin du är så jävla bra. Älskar din blogg!!

Kommentera

