Impuls och reflektion

I dag hittade jag en, vid första anblick, söt liten klocka. Den skulle ställa in hur man själv och ens hjärtevän är just på denna dag. Om en är vissen, purken eller kanske lite kelig. ”Nä men va göllig” tänkte jag och la upp på instagram. Men jag har, förutom en reptilhjärna som skriker GULLIGT, också en eftertänksamhet inom mig. Jag har förmågan att reflektera. Över saker jag säger. Över saker andra säger. Över det mesta vi människor hittar på och tänker. I dag tänkte jag tanken att Det var väl jädra synd att hetero-normen kväver allt annat, så att inte någon annan än en hetero person kan gå och köpa denna klocka för att ha på väggen. Man kan ju rispa till så att det står han + han, hon + hon, han + han + hon eller vad fan man vill på visarna. Men jag tycker inte att man ska behöva göra det jämt. Det ska inte vara något än heteronormen som ska ändra på sig.

Vi, det gäller också dig Putin, måste börja tänka innan vi agerar, stiftar lagar och producerar söta klockor.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar, Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

