Med eld i håret och fajt i blick

Ja hörrni. Jag tjatar och lyssnar. Jag pustar och frustar. För denna debatt kring min gamla grundskolas vara eller icke vara pågår likt ett brinnande krig. Östersundsposten publicerade i dag, även de, min insändare jag skrivit med en fartig brud i byn. Här kan ni läsa min och Theresa Flatmos text om hur den överpresterande skolan inte får positiv cred.

I går hölls kommunens möte med föräldrar och bybor i Kälarne. Det meddelades att kommunen planerar att lägga ner Kälarne skolas högstadium hösten 2014. Detta trots att skolan har lärarbehörighet i lika stor mån som skolor i övriga Sverige. Budgeten håller. Elevantalet håller. Man vill i stället skicka barn på upp till sex mil längre färdväg för att ta sig till nya skolan. Läkarparet i Kälarne skrev insändare om detta. Vettigt och sakligt. Läs här.

Sen hördes skoldiskussionen i riksdagens frågestund och även i Sveriges radio. Hur coolt?

Jag är väldigt känsloblandad i detta nu. Omskakad av oro och ilska. Stolt över engagemang och kämpaglöd. Känns ändå som att dagen är en vinst. Vi syns vi finns. Mitt Kälarne.

 

Det här inlägget postades i Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

