Endast julbordshataren och falafelkocken är vaken

Fredrik skrev om sitt hat till julbordet. Först skrattade jag. Sedan hånade jag.  Jag fattade inte. Tyckte att det var fint att man liksom sparade sig till juletid för att äta skinka och köttbulle. Tyckte det var urfånigt att han tyckte vi skulle äta tacos istället. Sen fick vi vår första mastodonta dos av julmat på skolans julbord. Jag har dessutom halvt blivit vegetarian (man KAN bli halvt veggo, lovar) och fick därför specialanpassad julis. Blev inte ens lite lockad av julskinka och Jansson (smakade enstaka köttbulle, annars var jag duktig, LOVAR). Frågade kocken om hur man la in aubergine i senapsinläggning och tog tag i egna falafelkockandet. Den konservativa jul-Karin håller på att lösas upp i molekyler. Låt oss äta vad fasiken vi vill på jul. Jag hade lätt tackat ja till tacos eller lasagne. Men nu justerar jag så att mitt så gott som köttfria liv passar in bredvid samma karotter som ”det vanliga traditionella” julbordet. Har bakat bröd av messmör och kornmjöl. Ska senapsinlägga aubergine. Och just nu är klockan halv sju och jag ha sedan klockan fem på julaftonsmorgonen tillrett falafel. Man är en smula tokig. Men desto klokare och egentänkande.

För att inte väcka övriga karnivore-familjen mixades falafeln ihop i tvättstugan. (Ingen surstrumpa kom i kontakt med matlagningen)

Receptet jag använde var Katris.

Har du svårt att förstå varför jag undviker kött?

Korta förklaringen: Mitt halvvegetariska liv består i en grundtanke: inget kött förutom egenskjutet. Jag vill kunna vara med hela processen från skjutet djur till tillagat och färdigt. Jag vill inte att kött från Argentina ska vara det vi äter i större utsträckning än det från gården bredvid. Och jag vill inte att vi ska äta kött för att vi alltid har gjort det. Som en enkel utväg. Som den ständiga kompanjonen. Men jag ÄR ny på området så jag har alltså undantag i veggot: pappas skjutna älg (gärna i form av lasagne eller tacofärs) och besök vid Max Hamburgerier. Man måste hitta sin egen rätta väg hörrni. Och det är inte alltid det som alla i kring oss alltid har gjort.

Det här inlägget postades i Kuriosa, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

