En glad sexistisk jul önskar jag er alla

Jo det var ju så att jag såg dokumentären ”Miss Representation” igår. Det finns bland annat på netflix här. Lets ta det från början. 

Som jag nämnde igår så kände jag en smula sorg över världen. Just denna gång var det att dokumentären kom med sådana påståenden/fakta (ni avgör själva) som gjorde att jag blev en smula rädd. Det var liksom värre än jag kunnat inbilla mig.

”Miss Representation” av Jennifer Siebel Newsom förklarar i klarspråk varför och hur det skadar samhället att vår reklam pryds av kvinnor utan kläder och utan huvud och ögon. Hur objektifieringen av kvinnor gör att vi försätter i kvinnor i en mer utsatt situation än tidigare. Män gör filmer för män. Kvinnor ser filmer och män och kvinnor. Män ser filmer om män. Det ena könet är inte intresserat av det andra.

Det förklaras hur kvinnor utgör 16 % av alla huvudrollskaraktärer i filmer. Och då är de 16 oftast en sexig sak med vapen.

Visste ni till exempel att Sex and the city är regisserat av en man? Filmer och serier som alltså ska skildra kvinnors, VÅRA, liv är styrda av en manlig regissörshand. Därför slutar vi i detta: grunda karaktärer som Miranda beskriver: vi kan bara häxa eller sexig kitten.

Sedan har kvinnor SAMMA mål i ALLA filmer. Skaffa kille eller skaffa barn. Alltså alla! Mäns mål i filmer? Så mycket mer än det.

Något som dokun tog upp som ett värsta exempel är att vår nyhetsvärdering är helt uppfuckad. Att allt för stort fokus är på kändisar och deras kroppar och att de kvinnliga nyhetsankarna värderas efter sitt utseende.

Alltså vi snackar om de som objektivt ska presentera nyheter för oss. JOURNALISTER liksom. Som vi dömer för deras kavajer och läppstift och för små bröst. Tittar vi på manliga nyhetsankare på samma sätt?

Det här är alltså en ”expert” som kommenterar en politisk debatt mellan två presidentkandidater.

Jag vill verkligen att ni ska se. Jag vill att fler ska fatta, ta på allvar och kämpa för förändring. Att lika många demonstrerar på torg i Kärrtorp för att kvinnor ska ha samma rättigheter, skildras på samma sätt som män. Att lika många ska hjälpas åt att och skapa en bättre jämlik och mindre sexistisk värld. 

Här kan ni läsa mer.

Det här inlägget postades i Foto, Skriverier & tankar, Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

