Två decembrar

Det mest självklara är också det absolut sjukaste: att tiden går. Det är december nu. Det är advent och allt vi gör är att räkna ner till ett datum med en tvåa och en fyra och en julgran.

Jag gillar ju egentligen vintern. Jag gillar kylan. Men nu har det varit så mörkt och otäckt för länge. Så det passar ypperligt att det nu blir legalt att bada i pepparkakor, glögg, lussebullar och julmusik. Att det änteligen blir legaliserat att tända ljus i speciell ordning och öppna luckor fastän man fyllt tjugo och åtta månader. Så små ting som gör denna klyschigt hemska mörkerjävel till ett minne blott. I alla fall för en liten stund.

Mina decembrar är ofta en löparbana med stapplande, hasande, trötta men envisa steg. Decembrar som har sin katarsis på vår juleafton då allt ska vara perfekt. Det är en kluven relation det där. Det där perfekta och jag. Men jag tycker ju om förväntningar och julmyset. Så det kanske är värt att fira ändå. Välkommen december, du väntans månad. Så som följer har mina senaste fotograferade decembrar sett ut:

Östersunds mellandagsskrud.

Dvärsätts pulkabacke med fem nassar som alla läste naturvetenskap.

Favoritallén i Håsjö.

Julgranspåklädning 2011.

Nyårsmiddag 2011.

Nyår i Edsåsen med fyra fräna brudar 2011.

December 2012: då jag såg Gaga för andra gången.

Gjorde Oslo med liten Kerstin.

Bakade litt.

Gick på Palmcrantz luciakonsert (jag missar den i år?!?!?!) i Stora Kyrkan med farmor.

Gick på dop där storebrorsan till döpta barnet stal showen.

Min handlingsföre far hämtade hem julgranen.

Vi klädde farmors gran.

Och åkte mellandagsskidor i Bydalen.

Och återförenades med en kär klass i Frejas kök.

Promenerade så länge som solen var uppe och lyste lite.

Margit och hennes Linnéa firade in 2013.

Det var mina två senaste decembrar. Nu hoppas vi på en minst lika bra december. Önskar mig bra julkalender och pudersnö.

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Två decembrar

  1. sara skriver:

    Åh vad glad jag blir av din blogg Karin! Ska jag vara ärlig fällde jag en tår när jag läste om våra decembermys/nyårsmys och inser hur mycket jag saknar dig och alla andra brudar. Vi ses i vår! ❤ puss och kram!

Kommentera

