I huvudstad

Jag gjorde ju ett litet gästspel i den kungliga huvudstaden i helgen. Som första kvällsaktivitet siktade jag på Operan.

På vägen dit åt jag en dundermumsig pasta i Gamla stan. På vägen mot Kungliga Operan passerade jag den gamla riksdagen och tänkte att den såg för himla pampig ut.

Men det var inget mot insidan av Operan. Blir alldeles knäsvag när jag är där. Denna gång var jag dessutom uuuurtidig så jag gick in i salen som första publik och spanade ut på orkestern som strök sina fioler och blåste i sina klarinetter.

Jag var ganska så exalterad över att jag skulle få se Svansjön för första gången. Dessutom var det premiär just denna kväll. Vilket var ännu häftigare.

Baletten är i fyra akter, så det krävs att man sträcker på benen och äter mycket naturgodis så man orkar hela vägen fram till det lyckliga slutet. (Visste ni det? Svansjön slutar LYCKLIGT i den klassiska originalversionen, fast det är bara den svenska baletten som väljer att dansa den /MVH er ständiga viktiga informationskälla)

Sen så var det ju megacoolt att premiärdansösen som dansade Odette/Odile (ni vet THE SVAN) kände man ju liksom. Jo ni vet svt-serien ”Livet på Operan” följer ju några karaktärer på Operan. Tyckte detta var coolt pga starstruck.

På lördagen hade jag mina bästa parisbyxor på mig. De fladdrar alldeles lagom är allmänt fräna.

Med dessa byxor startade jag dagen på Beyond Retro. Svinbra ställe.

Där provade jag en ball (men brösttajt) Drindl-klänning i sann ”tyska Heidi”-anda.

Istället plockade jag med mig en aphärlig grå sak.

Sedan tafsade jag en stund på pyttesmå klänningar som var så perfekta så man avled.

Längs Drottninggatan uppträdde två systrar med ”Fill me upp buttercup”. Så söta och duktiga och balla så man visste inte riktigt vart man skulle ta vägen.

Jag tog vägen till ett fik och mötte upp min alldeles egna KTH-balla brud. Eller ja, hon är sin egen, men en människa jag tycker om svinmycket. Jennifer heter hon och den fantastiska överlevaren till telefon benämns under namnet Ockelbon.

När jag och Ockelbon (och Jennifer) mumsat och pratat färdigt promenerade jag ner längs Hamngatan.

Där hittade jag en Kungliga Dramaten och monologen ”Jag borde få något slags pris”. Trodde monolog var något tråkigt men fick det motbevisat. Sanna Sundqvist var så cool i sin gestaltning/förklaring av vår vilja att rädda världen och bära allt på våra axlar genom att plocka upp alla livsfarliga fimpar från marken OSV. Är påverkad av detta. På ett bra sätt tror jag.

Åsså blev det söndag och jag tog tillvara på de sista minuterna av hotellrummet.

För att sedan ta mig an Drottninggatan och mina TUNGA väskor. Ska en gång lära mig att packa lätt.

När väskorna var avlämpade i ett dyrt-som-tusan-skåp på Centralen gick jag mot Urban Outfitters. Men de hade stängt på söndagar så jag surade en stund på Biblioteksgatan. Men så kom jag på att Hedengrens bokhandel låg i närheten.

Där fastnade jag i en bok om Ryan Gosling och sedan ägnade jag en timma (!!) i en bok om Game of Thrones. Älskar bokaffärer där man får sitta och bläddra hur länge man vill i en soffa som är urmysig. Om ni behöver några bokminuter så är Hedengrens i Sturegallerian the place to be.

Fyllde på med mangosmoothie.

Satt i Kulturhusets Serie och Musikbibliotek  och läste lite.

För att avsluta med en sista Vapianopasta innan jag lämnade storstan. Denna gång blev det en penne med körsbärstomat, basilika och parmesan.

På Pressbyrån svor jag lite över världen. Där har mode-tidningar hur mycket plats som helst (typ lika mycket som skvallertidningarna). Men stackars magasin med långa vettiga ej moderiktade budskap ett litet hörn bakom pelare. Kan vi ändra på detta?

Så nu är jag landad i Molkom och förhoppningsvis redo to rumble. Eller något i den stilen…

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto, Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

