En Parishelg

För en sisådär någon helg sedan passade jag på att missa morgonbussen från Molkom till Karlstad. Kunde ha slutat riktigt illa om jag inte blev akuthämtad av en fantastisk människa som heter Linéa som lyckats hitta en bil som kunde ta en stressad Karin till Karlstad. För från Karlstad skulle jag ta mig till en liten flygplats för att möta en liten syster.

Vi hade nämligen bestämt oss för att mitten på oktober är bästa stunden på året att se Paris.

Så Margit och jag åkte tåg och flyg och tåg igen.

Se så fräsch min lilla lillasyster är!

Trots missade bussar och stressade huvuden så hamnade vi i Mouton Duvernet där vi skulle bo. Ganska långt bort från stadskärnans stadskärna, men precis bredvid Metron.

Det var smått overkligt att vara i PAAAARIIIIIS med lillasyster. Så vi firade med att instagramma. Som man bör för att få omvärlden uppdaterad och avundsjuk.

Vi spanade ut över hustak och Eiffeltornstoppar.

För att sedan ta oss närmre det där lille tornet.

Kvällen var otroligt fin och jag var så fransk jag kunde bli.

På fredag morgon tog vi sikte på ett palats.

För vi hade hört talas om en brud som har ett mystiskt leende.

Jag var hemskt pepp på att träffa donnan som bor på Louvren.

Vi hittade donnan och försökte att vara minst lika mystiska med våra leenden.

Så fick vi nog av museum och tavlor.

Tänkte att en kyrka med fint namn skulle bli nästa häng.

Bråkade med herrar som ville peta hårt på de jämtländska flickorna. De förstod inte att vi hade noll behov av bokstavståg och snören.

Vi bråkade färdigt och så vi njöt av utsikt och mässa inne i Sacre Coer istället.

Så strosade vi lite teatergator.

Hittade ett justitiedepartement.

Och en känd katedral.

Vi fann dock ingen Quasimodo. Fast vi var lika glada för det ändå.

Vi började leta en speciell bokaffär istället. Gick samma gator fram och tillbaka tolvhundra gånger.

Men hittade till slut Shakespeare och company!

Alltså världens bästa påhitt! Bokaffär med böcker överallt i små labyrinter. Mitt absolut bästa ställe i Paris. NI MÅSTE GÅ DIT! Det är en order och ordination som den låtsasdoktor jag är.

När jag lugnat mig efter bokbotaniserandet så begav vi oss hemåt. Vi bodde hemskt bra (fast utan frukost) i huset bakom det stora trädet.

Vi spanade ut över taken innan vi sa godnatt för denna dagen.

Lördagen blev parkdagen.

Vi besökte Luxenburgträdgården.

Typ ett jättebra ställe. Svinmysigt med parisare som joggar runt eller kör kampsport alldeles själva mellan träden.

Statyer (mestadels kvinnliga! (PÅKLÄDDA!!!)).

Fina systrar och palats.

Sen åkte vi metron till Charles Elysées.

Vi hittade en triumfbåge och en misstänksam man.

Och var så här vackra när vi tog lunchpaus vid konsthuset Centre Pompidou.

Och på något vänster hamnade vi på Shakespeare och company ännu en gång? Men det är så det går när det bjuds på vrår med pallar och högar av böcker man måste bläddra i och lukta på. Sådan fantastisk plats. Ska nog ta och öppna bokaffär.

Och om ni har en tre minuter över så kan ni ju kika på denna aspeppiga Paris-film som jag gjorde. Får en härlig magkänsla av den, men det kanske bara är jag? Så fin resa, så det är svårt att inte känna sig meganöjd. (verkar inte funka att bädda in så klicka på bilden så kommer ni till den fantastiska filmen)

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto. Bokmärk permalänken.

Kommentera

