Om våldtäktsdomen och mänskligheten

Sex killar stod åtalade för våldtäkt av en jämnårig flicka. Våldtäkten ska ha ägt rum i mars i år. Pojkarna var mellan 15 & 16. De dömdes i tingsrätten men friades i förra veckan av Svea Hovrätt. Det milda straff de fick, 5 till ungdomsvård och en till ungdomstjänst, är nu helt utraderade. Skillnaden var tolkningen av lagtexten. Var flickan i ett hjälplös eller i ett utsatt tillstånd? Svea hovrätt dömde det senare. 

Om vi ska bortse från små paragrafer, fina omskrivningar, tolkningar osv så känner jag smått likt Emilia här. Hon bor i en by nära min. Hennes rädsla för att gå själv i lilla staden Östersund tycker jag är mer än värt att uppmärksammas. Hennes liv blir hindrat av att den svenska lagstiftningen fallerar. Mitt förnuft kopplas bort och den grottmänskohjärna som killarna agerat efter startar om och rebootar i min. Våra mänskliga rörelser fungerar inte alltid med den byråkratiram vi skapat för våra liv. Jag är inte för hämnd och dödsstraff. Men kan vi vara mänskliga någon gång?

Fem viktiga minuter:

Det här inlägget postades i Karins Tub-tips (youtube-klipp), Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

