Eko-o-logiskt

Jag vill vara medveten. Se saker, se förbi det uppenbara. Min konsumtion av kött försöker jag dra ner på. Än så länge fungerar det bra. På min folkhögskola har vi lyxen att få alla mål lagade till oss på vardagarna. Så på helgerna är enda stunden då jag själv ansvarar för matlageri. Då finns det en baktanke om att handla ekologiskt. För det är ju bra. Där finns en enkel stämpel på sådant som inte gör att jorden påverkas alltför mycket. Eller?

I somras pratade jag med en kille. Han är min kusins fästman och bonde ända in i den gotländska märgen. Han sa till mig att det var fåneri att äta vegetariskt och ekologiskt. För det viktiga var att köpa svenskt. Det enda man skulle få för sig att handla ekologiskt var bananer, för de besprutas inte. Dock färdas de en lång väg.

Han menade på att de krav som finns på ekologiska bönder i världen gör att en ko får i sig mindre näringsrikt spannmål per år. Detta för att man får ut cirka hälften av det spannmål som man får av en o-ekologisk åker på ett år. Men kossan ska likväl växa till sig och få i sig samma del näring, vare sig den är ekologisk eller ej. Därför måste kossan bo längre hos bonden och påfresta jorden längre än en icke-ekologisk kossa. Hänger ni med?

Det ekologiska och utländska blir billigare än det svenska köttet då transporterna utomlands ifrån är så pass billiga. Det viktiga, enligt min upplyste bonde, är att köpa svenskt kött. Det är klart att det är bra att köpa ekologiskt svenskt också. Men framförallt ska man köpa svenskt kött framför utländskt ekologiskt i matbutiken.

En evig balans. Ständig uppmärksamhet. Jag trodde min bild av miljötänk var mångsidig, men tydligen fattades en bit. Härmed litar jag inte fullt på den ekologiska stämpeln. På inrådan av tidigare nämnd bonde, ska jag spana hårdare efter märket KRAV. Och så långt det går äta älg från Jämtlandsskogarna.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

