Om de stora fötterna och de värsta orden

Vi pratar om att inte jämföra. Inte granska. Bara släppa alla hämningar. För en gångs skull vara oss själva. Skita i allt. Tycka att det en gör, ser ut och säger är det som är. Inget mer. Inget nedvärderande.

Så går jag med nyfunna bra människor i Karlstad. Vi lär känna varandra. Tycker lika om mycket. Diskuterar så att hjärnan jobbar och klickar och tänker efter. Bygger tankegångar i lagom vettig takt. Så går en av oss in i en provhytt för att prova ett plagg. En annan likaså.

För att visa upp plagget och kroppen plagget sitter på visar vi upp oss för varandra. Var och en av oss kommer ut med orden: ” mina armar är fläbbiga, det här linnet funkar inte”, ”kolla låren!”, ”skorna ser så stooora ut!”. Alla får vi samma svar: ”NÄÄÄÄÄÄJ SLUTAAAA!”. 

Vi arbetar så hårt med att vara NÖJDA. Jag vill vara nöjd. Skryter om att jag är nöjd. För jag blir så trött av att höra någon annan oja sig över sina komplex, sina osäkerheter. För det spelar ingen roll om armarna dallrar lite i det linnet. Det är bara DU som ska komma över det. Att skorna ser stora ut på mina fötter är för att jag har växt upp med en jävla mall. En mätstock som säger att jag ska se ut på ett visst vis. Därför jämför (=mitt värsta ord) jag mina fötter med de jag sett på mina dockor, *kändisförebilder* och *snygga tjejer* i min omvärld. Och jag blir så trött på att min vardag speglas av denna sjuhelsikes jävla bild av hur man ”SKA” vara. 

Vi tänker ett steg längre för en stund, perhaps?

 

/Bitterfittan

PS. Vi kan väl göra ”fitta” till ett positivt ord när vi ändå håller på. Så onödigt att det ska vara vår ”värsta” svordom. Detta fina organ. 

Det här inlägget postades i Var Dag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om de stora fötterna och de värsta orden

  1. Maja skriver:

    SÅ.BRA.

    Jag tycker du är väldigt bra på att skriva förresten!

Kommentera

