Söndagssvammel

Jag lyssnar på Mumford & Sons och det trillar en liten tår från mitt öga. Det är söndag och jag hostar mig genom timmarna. Försöker läsa och fastnar för några ögonblick. Kämpar med att kunna fokusera. Saknar ju att riktigt ge mig hän en berättelse. Men hela tiden vill något annat ha min uppmärksamhet. Den fördömda. Den satans lilla telefonen. Som erbjuder så mycket information. Nyheter. Icke-nyheter. Andra människors ångest. Det är nog vad min telefon är för mig just nu. En liten ångestmaskin. Som journalist-studerande får vi lära oss att ”hänga med” i nyhetsflödet. Men jag fastnar liksom i ett nät av Facebook-uppdateringar med lösa bekantas bekymmer och utropstecken-täta vardagsdramatik. Jag tar till mig informationen hårt. Knuffar mig. ”Lyssna här”, ”tyck synd om mig”, ”se mig”. Mitt öga ser inte skogen för alla träd.

Men jag trivs. Längtar inte hem för en sekund. Folkhögskolan passar mig alldeles fantastiskt så här långt. Det fikas i mängder. Till lunch kan en få drunkna i currysås. Vi skriver och fotograferar och funderar och analyserar. Är detta lilla jag i ett koncentrat? Currysås, fikapaus, analyserande och skrivande? Allt känns fint. Den lilla osociala kämpar och stretar. Pratar strunt och ibland tillochmed ganska vettigt. Ser nya människor och försöker ha ett öppet sinne. Tror att jag växer mer än jag faktiskt förstår. Nu är det bara jag, avskalat. Det är jag som är min egen ambassadör. Mina egna förutsättningar är det enda som är hinder och framgångskoncept. 

Detta är det lilla livet.

Den där bruden som skriver denna bloggen signar ut för nu. 

Det här inlägget postades i Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

