Mitten på augusti

Det har hunnit bli mitten på augusti och hela världen är vänd åt ett annat håll sedan sist jag skrev här.

På måndag blir jag värmlänning och mitt liv packas ner i papperskassar och resväskor.

Det känns väldigt spännande och läskigt på samma gång. Att jag ska flytta till Molkom fanns inte på världskartan för några månader sedan, men i söndags tog jag med mig en bra Tove och körde genom Sverige. Och efter ett besök i en ort som jag liknade med Hammarstrand så hade jag skrivit två texter, svarat på ett samhällsprov och intervjuats om vem jag var och vad jag ville med mitt besök. Så åkte vi de nio timmarna hem genom Sverige, suktade över vackra vyer och pittoreska hus i Dalarna. Och i tisdags fick jag ett telefonsamtal med en fråga om jag ville gå på Molkoms folkhögskola och läsa multijournalistik i ett år. Ja tack, sa jag. Då är du välkommen på måndag, sa rösten i andra änden.

Så jag går promenader genom mitt Kälarne. Lyssnar på sommarprogram. Springer någon meter. Plockar blåbär med vänner på besök. Kramar hejdå till liten syster som åker utomlands för en vecka. Äter måltider och kramar vänner som flyttar till Linköping och vänner som blir kvar i Jämtland ett litet tag till. Jag har så svårt att greppa vad som händer att jag inte ens blir vemodig. Men flytta ska jag.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitten på augusti

  1. Maja skriver:

    MEN ÄNTLIGEN EN UPDATE! Har suttit här och väntat i veckor hehe….. kul att du ska flytta. Har hört att värmländska är en härlig dialekt, och multijournalistik låter ju himla kul tycker jag 🙂

Kommentera

