Myrlejonjakten

Sedan sist har det blivit trångt i den lille stugan jag härjar i för nu. Jag har gjort en himla massa bra saker, flera gånger om med alldeles bästa jämtländska kompisar, men först tycker jag vi kikar på vad jag gjorde för en vecka sen, innan Gotland blev Jämtländsk koloni.

Då var det tisdag och jag åt middag på en klippavsats ovanför domkyrkan i Visby.

Med alldeles förträfflig utsikt genom löv och över ruiner som heter Karin och Nicolai.

Så läste jag ett kapitel eller två i ”I kroppen min” och ni måste lova att läsa den, för den är så sjukt bra så det förslår. Sorgligt, smart, fint och episkt.

När tisdagen slutade vara tisdag så vaknade jag upp till en onsdag för lite mer än en vecka sedan.

Och mötte upp denna böna som jag har turen att vara kusin med. Hedvig heter hon.

Vi åkte en massa snirkliga vägar norröver och väntade in Fårö-färjan, för vi ville så långt norrut som man kan på denna lilla kontinent.

Vi var sugna på loppis och galettes, så vi hamnade på Kutens Bensin och deras Crêperi Tati för en liten lunch.

Där önskar man att man också hade en lada med massa emaljskyltar i.

Och en bakgård som ser ut såhär.

Sen skulle det inte vara så himla dumt att ha egna fransmän som lagar sånt här fint till en när man blir litte hungrig.

Avundsjuka och mätta satte vi oss i bilen och brummade norrut.

Hedvig sa nämligen att vi skulle på myrlejon-jakt och det tyckte jag lät himla spännande.

Tydligen finns det bara myrlejon  i just denna sandgrop på Fårö.

Jag följde spänt efter myrlejon-jägaren. Vi lockade fram två stycken arga myrlejon ur sina gömställen där de lurar ner små oskyldiga kryp. Om ni vill se hur ett myrlejon lockar ner insekter i sina sandgropar, eller helvetiska sluthål kan man också kalla dem, kan ni spana in här.

Vi lämnade Fårö för denna gång och när jag kom hem till stugan pyntade jag med de små loppisfynd jag hittat under dagens let.

Det var det sista innan Jämtland kom till Gotland, och det kikar vi in sen.

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto, Var Dag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Myrlejonjakten

  1. Nämen vilka underbara bilder!!!! Får verkligen semester känsla!!! Trevlig helg!

Kommentera

