Recept på sommarhärligt

När vi landat i Svea Rike hamnade jag hos kusinerna i Vinnersjö i några dagar.

När de städade hos tanter med dammiga köksluckor satt jag och försökte sammanfatta den lilla amerikaresan, så att nu kunde få se hur det såg ut.

Så läste jag Magdalena Graafs nya bok. Bra, glättig, härlig. Läste ut den på en halv dag.

Så blev det dags att lämna detta härliga knytte.

För ÄNTELIGEN skulle jag få höra ramperna klucka under däcken och jag skulle få åka mot öjn. Så himmelens skönt.

Nästa dag hängde jag med Säpo och Janne Björklund ett tag, för det pågick ju en brinnande Almedalsvecka i Visby.

Kändes som man var mitt i smeten. Snubblade över favoritbloggerskor (vågade ju fråga om kram!!!), en Fridolin och en hemskt häftig Katrine Kielos. Man var mitt i, helt enkelt.

Så tog mamma och jag silverraketen till Östergarn och mormor och morfar.

Vi träffade Sessa, och åt smörgåsar med mormor och morfars Berlin-barn som numer var en tant.

Vi kikade på när farbror var på tv.

Och nästa dag fick jag följa med den mäktige farbrorn på ett informellt möte. Vara en mus i ett spindelnät. Så jäkla häftigt och intressant att få vara med så och bara lyssna och höra om lagstiftning och ja, bara vara med. Lyssnade på Annie (lät typ såhär när hon pratade om att landsbygden är bäst: ”WOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAA!”)

Så åt mamsen och jag en middag med kompizar och spatserade upp till Klinten där vi parkerat bilen. Där var det helmys.

Nästa morgon flyttade jag ut i stugan jag ska bo i en månad nu.

Så åkte jag ut till Grogarnsberget och lyssnade på ett sommarprat jag sparat på länge.

Tittade på blått vatten och bunkrar.

Och klättrade ner till där mamma och pappa hade sin för-bröllops-grillning.

Himla bra ställe.

Så åkte jag till stranden och låg och jäste. Så här mysig är parkeringen.

När solen började gå ner åkte jag till ett annat berg: Östergarnsberget.

Där hade jag utsikt över hela Östergarnslandet.

Och läste i denna svårt bra bok.

Och åt mariekex med nutella och limeläsk.

Så for jag tillbaka till den lilla stugan jag huserar i.

Och i måndags hängde jag på ett annat (blåsigt) ställe som heter Sysne.

Det var min senaste tid. Och snart får jag besök här på ön. Det blir alldeles prima!

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto. Bokmärk permalänken.

Kommentera

