En helg med balkrydda

I fredags tog jag på min de finaste solglasögon jag äger och hoppade på ett tåg. Oturligt nog gick tåget förbi Ockelbo och där hade någon hängt och dinglat i elledningen så att mitt tåg inte kunde åka förbi. Så fredagskvällen bjöd på ett litet chockbesked: tåget skulle vända i Bollnäs och åka tillbaka till Bräcke för att ta ett  nytt spår därifrån. ”Nope!” tänkte jag och räddningspatrullen från Vinnersjö åkte hela vägen till Söderhamn för att hämna en liten övergiven kusin. Dit hade jag tagit mig med buss (som jag YTTERST SMIDIGT sprang till och precis hann med). Finemangfredag liksom.

Den ena i räddningspatrullen underhöll mig under hela lördagen med att gassa i solen (JAG BRÄNDE MIG INTE, VÄRLDEN !! OMG!)

Vinnersjö var hemskt försommarfint och varmt.

Det tyckte Thira också och tog en tupplur under äppelträden.

Mandel föredrog att hänga under våra solstolar.

Medans jag läste en och annan rad i Dan Browns ”Inferno”.

Men den stora anledningen till mitt besök var att kusin Maria skulle på bal. Den skulle vara  på ett hemskt fint ställe utanför Gävle som är en gammal herrgård. Engeltofta hette det och dit begav vi oss.

Så där väntade Anna och jag på alla balekipage.

Farbror, faster och kusinernas mormor var allihopa med när vi skulle balspana.

Jag hade mina nygamla träskor på.

Anna var Hollywood-stjärna i sina sonnenbrillen.

Så här fina var Anna och farbror Anders.

Den började rulla in bil på bil och så kom ännu en bil.

Och så kom Maria i en svart cabriolet!

Maria hade med sig en stilig kavaljerska som heter Matilda.

Som var minst lika fina båda två!

Och de båda sken ikapp med de blommande äppelträden.

Och vi i familjerna pepprade på med en sistådär en miljon bilder för att de var så fina.

Maria hade en himla tjusig blå klänning.

Så tog vi såklart bilder på hela familjen med havet som bakgrund.

Och systrarna gör sig himla bra på bild.

Och man var ju lite avis på att Maria skulle få middag på det här stället.

Efter en stund hade fler av naturvetarna i Gävle hittat till varandra.

Men de kunde inte hålla sig seriösa särskilt länge…

Så vinkade vi av Bengan och Maria när de filosoferade ut mot Gävle bukten.

För vi hade något annat att fokusera på.

Typ megagoda snittar och trerätters lördagmiddag.

Som var minst lika fin som den ute i Engeltofta.

Sen hann vi med att glömma en plånbok i fel bil och fika i Gysinge innan jag landade i Kälarne igen, efter en himlars bra helg.

Det här inlägget postades i Foto. Bokmärk permalänken.

Kommentera

