Att sy sin egen sjömanskrage på fredagskvällen

I fredags hade jag och lillasyster kikat i en bra bok som heter ”Vintageparty” där man får detta bra pysseltips: att sy en egen sjömanskrage.

Såhär roligt tycker lillasyster Margit att det är när storasyster härjar runt med kameran.

Man börjar i alla fall med att klippa ut en mall som är 45 cm lång och 32 cm bred lärde vi oss. Och så ser det ut som en haklapp.

Så nålade vi mallen på en gammal tshirt som hade en alldeles perfekt blå färg och la Margit mitt på alltihopa.

Klippte ut det hela.

Sydde längs med alla kanter och lämnade en tio centimeters öppning i nacken.

Så vända man på steken, precis som när man syr ett kuddfodral. Handsydde igen hålet. och sydde på ett fint kantband längs hela alltihopa. Två varv runt.

Så såhär blev det!

På framsidan satte vi ihop det hela med broschen jag fyndade på loppis för ett tag sen. Om man vill kan man sy ihop ändarna, men jag tänkte att broschen passar mycket bra.

Och Isabelle i boken som visar hur det hela ska bli…

…försökte vi härma lite såhär på min alldeles egna privata fotomodell.

Och om man är nyfiken hur kragen ser ut i dagsljus så är det lite som ovan. På en galge som jag hittade i en bortglömd skrubb. Fynd!

Det här inlägget postades i Foto, Pyssleri. Bokmärk permalänken.

Kommentera

