Sju år i Tibet

Idag gick jag i ide för tänkte att det måste ju vara så livat ute på byn idag (ni vet alla firar ju han Jesus resa uppåt idag, så gatorna är fulla av folk som stirrar mot skyn, likt förtrollade barn. Eller så jag helt enkelt tussig och ledig och bäddade ner mig…).

Jag såg ”Sju år i Tibet” med Brad Pitt, som jag inte sett förrän nu. Den handlar om Henrich som är en österrikisk bergsklättrare som åker för att bestiga berg i Himalaya. Hemma lämnar han sin höggravida fru och andra världskriget bryter ut och Henrich blir tillfångatagen av britterna i Indien (brittisk koloni ni vet). Hans flyktförsök är många och till slut hamnar han i Lhasa i Tibet och blir där bästis med Dhalai Lama. Väldigt fin  är den. Om Tibetanernas kamp mot stora kommunistmakten i Kina och deras religion. Lite sådär så man tvivlar på om det verkligen är så bra så som vi har det här i västvärlden? Med alla materialistiska ting och medaljer och utmärkelser.

Klart sevärd! Tipstips!

Det här inlägget postades i Kuriosa, Skriverier & tankar, Var Dag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

