Kultur-Karin tipsar megaextravaganza

Haft en seriöst övertoppad förstaklassig upplevelse-månad på kultur-fronten, om vi ska svänga oss i såna termer. Så jag tänkte väl att ni också vill höra vad som är mycket bra, mindre härligt eller så tänkte jag att ni är genuint intresserade vad jag har lyssnat och upplevt. Varning för en JÄDRANS MASSA SUPERLATIV OCH ”HIMLANS” OCH ”JÄDRANS”!

I musikväg dårå:

    • På skolan (alltså den mitt ute i skogarna som jag numer jobbar på) fick vi fint besök av ett gäng megabra töser. Alltså sjukt: bandet Abalone Dots, svängde värre än jag vet inte va. Fick en och annan tår i ögat också pga urhärligt. På tungan (eller i örat då kanske) kändes det lite som Mumford and Sons och lite sådär folk-rocks-ballt.
    • Om ni har missat Beyonces helt jävla sjuka mellanshow (som jag hade missat tills igår) i Superbowl så kan jag bara säga: ni har missat något. Vilken brud. (Och vilket stordåd!)
  • Sen sist har Les Miserables-soundtracket från nyaste filmatiseringen släppts. Så det nynnar man ju på. Allra helst ”Do you hear the  people sing?” och annat urhärligt och sådär hjärtekross-sorgligt. Fick ståpäls också när hela casten (förutom sötpojken!?) sjöng på Oscarsgalan.

 Film:

    • Fanny och Alexander Herreminje, jag hade ju inte sett en endaste Bergman-film och aldrig riktigt förstått dessa beskrivningar om en ”Fanny & Alexander”-jul och tog mig i kragen och såg denna svenska klassiker. Över förväntan! En film på tre timmar känns ju lite mastigt, men om man delar på kakan så blir det nog bra kände jag. 
    • Ondskan – såg om och vill förändra skolan så mycket men vet inte hur. Fortfarande en okej-bra film.
    • Bitchkram – Om ni ska se en film i år, som är svensk, så är det denna. Efter två minuter av filmen kände jag FEM PLUSS rakt igenom. Musiken var helt i min smak och så klockren, dialogen, ämnet, skådespelarna. Nä alltså, ta och stötta svensk film och konsumera den här framtidssorgligahärliga.
  • Silver Linings Playbook (Du gör mig galen!) – Nu när jag inte blir pressad att läsa klassiker i skolan tvingar jag mig själv att se filmer som blivit Oscarsnominerade. Denna har ett tema som är svårt att tolka, men den bipolära huvudkaraktären känns inte riktigt sann.  Får ingen Oscar av mig iaf.
  • TPB AFK – Äntligen lite svar på frågor kring den här Piratebay-härvan som det så vackert kallas. Snyggt gjord och så himlajädransbra att de står starkt och för fildelningsfrågan som en vuxen fråga.
  • Searching for Sugarman – Kände min plikt efter att Sverige gick och fick en Oscar. Och alla kan väl storyn nuförtin om superstjärnan som inte visste att han blivit känd. Fin men lite besviken faktiskt. Känns inte riktigt som att påsen knöts ihop.
  • Whateverest –  blev tipsad av Frida om denna. 16 minuter galendans och galenskap och  knivskarpt resonemang om att inte ha dåliga dagar: ”no bad days”.

Tv-serie:

  • Familjen Annorlunda- kan verkligen inte sluta se på detta. Älskar att se tiobarnsfamiljerna som åker på utflykt.
  • Girls s02 e07-08– Tycker Girls har tappat stinget på sista tiden, men det håller såklart en sån oerhört mycket högre nivå på resonemang än det jag annars konsumerar, så man får väl ta det som att mitt IQ inte hänger med jämt, eller nåt 😉
  • Nittiotalisterna – svtplays små dokufilmer som går under serienamnet Nittiotalisterna är små välgjorda femtonminuters eftertänksamhet. Sorgligaste och allra finaste: ”Morfar & jag och helikoptern till himlen”

Annat tv-ögonblick att se om och om igen: Gaygalan när Adam Lundberg & Adam Pålsson får pris för bästa duo <33 

Sen kollar jag ju mello också, men det tar vi en annan gång hörrni.

Det här inlägget postades i Karins Tub-tips (youtube-klipp), Kuriosa, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

