Störningsmoment, genus, vapenmoral och bra film

Igår var lillasyster och jag på biografen och såg Los Angeles-skildringen ”Gangster Squad”. Mina favoriter Emma Stone och Ryan Gosling i huvudrollerna. Inget kan gå fel tänkte jag. En film om efterkrigstid, fyrtiotalsmode, stiliga män, lagda hårlockar och spetsad med spänning. Men så hade jag tänkt och upplevt två saker innan detta biografbesök:

1: Jag såg filmen där storamerikanare som Beyonce, Jamie Foxx och Jennifer Aniston uppmanar oss att ”Demand a Plan”. Att vi ska kräva en plan mot vapenvåldet, vapenliberalismen och vapenhanteringen i USA (och världen iofs). Detta är en följdverkan av de skolskjutningar, Sandy Hook senast uppmärksammad. Men jag har också sett den film som visar dessa skådespelare och stora amerikanska människor som vapenromantiserar på det klassiska amerikanska sättet i filmer och tv-sekvenser. Ses här. De kräver att vapenlagarna stärks samtidigt som de själva uppskattar och får betalt för att vapenromatisera på film?

2: Ordet genus växer sig större i mitt hjärta och jag kom över information om ett enkelt test att göra på filmer. Bechdeltestet går ut på att man kollar om filmer uppfyller kriterierna: är två tjejer med namn är med i filmen? de pratar med varandra? om något annat än män? Gangster Squad uppfyllde inte dessa kriterier.

Lillasyster däremot gick in med öppna armar och mottagligt sinne och tyckte filmen var superb. Om ni är sugna så kan ni se trailern till Ganster Squad här.

/Vapentromantiseringsmotståndarn och jämlikhetförespråkarn

Det här inlägget postades i Karins Tub-tips (youtube-klipp), Kuriosa, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

