Kulturtantsåret eller helt enkelt årets bästa

Det ska ju listas såhär på årets sista dag också. Årets bästa tänkte jag mig, och det var ju min begynnande kulturtants-image som skulle späs på och denna lista skulle gå i det temat. Så det fick bli så, dock med små kryddningar. Men kultur kan väl vara det mesta man gillar? Eller? Skitsamma. Årets bästa:

Bästa musikal: ”Billy Elliot” på Victoria Palace Theatre, för att 1: såg ingen annan musikal i år och 2: det var så utsökt att det smakade balett, gruva och uppror i hela gommen efteråt.

Bästa mat: Alltså pastans utrymme i mitt liv. Idag stod jag till exempel i tio minuter vid pastahyllan på ICA i Hammarstrand och bara var kulinarisk och förälskade för en stund. Bästa pastan åt jag på Vapiano i Helsingfors i juni. Men min egna Carbonara, Bolognese eller Pesto går ju inte av för hackor den heller.

Bästa bok: Lästa alldeles för få böcker och halvläste de flesta. Får bli den jag läser nu: ”Mary och Lou och mannen utan namn”, något jag fyndat på tradera och läste när jag gick i lågstadiet. En alldeles lagom spännande deckarhistoria. (Bättring 2013 på den här fronten!)

Bästa musik: Kan inte komma på det ensamt bästa upplevda ögonblicket med musik i år så det får bli ett potpurri av musikupplevelser istället:

När jag upptäckte att Jonathan Johansson var en sjuhelsikes skåning.

När jag och Tove parade ihop oss till bästa Yran-röjar-gänget och åt älgwraps och kollade Hassle, Krunegård, Icona Pop och Rebecca & Fiona. Bästbästbäst.

När det där ögonblicket i april, innan fysiklektionen, när jag cyklade och stressade för att få platser till Lady Gagas spelning i Globen, infann sig.

När jag och Kerstin såg detta geni till kvinna skrika att vi var ju typ födda såhär och fria som våra gårsvall osv osv.

När jag och Krunegård bondade på Gävle Konserthus. Ensam på konsert var ypperligt det med.

När rond två av Gaga-hysteri infann sig. Vi ville ha revansch på våra halvtaskiga sittplatser med dålig sikt när hon besökte Sviiiden. Så vi åkte till Oslo och hade ståplatser och dansade till oss en världsbäst kväll.

När Maria, jag och Kerstin spelade banjo, piano och näverhorn. Fem pluss.

När Palmcrantz musikesteter dukade upp till deras rysartillfälle till luciakonsert.

När farfars kör sjöng upp till julkonsert och man hörde farfars basstämma genom körsorlet.

Bästa teater: Promenadteatern i Övsjö är ju ett härligt påhitt med skogsrån, amerikaner på fäbodvallar och spränggalna herrar i skogen. Minus för myggattack dock.

Bästa tv: Men hallå, ska man kunna välja?? ”Jakten på det perfekta livet” med Hanna Hellquist är ett sjukt härligt inslag i debatt och diskussion, likaså ”Girls”. Sån anti-version av det vi är vana vid. Ifrågasättande, bittert, rått, ärligt och roande ändå. Men om man bara får välja en tv-upplevelse så måste jag säga ”Historieätarna”. Vilket program! Älskar allt rakt igenom. Älskar Lotta, Erik, musiken, matkritiken, kläderna, maskeradleken, ironin och sarkasmen, utsöktheten. Infotainment är den nya dokusåpan.

Bästa Sms: Dagen efter min studentbal fick jag detta sms från en man jag trånat efter i flera år:

Bästa krönika: Alex Schulmans ”Vi människor är som det knäppande ljudet i brasan”

Bästa kalas: Studenttider och födelsedag i all ära, men lillasysters konfirmation var ändå alldeles perfekt. Nästan hela släkten på plats och även fast det blir kaos och irritation när man bor så inpå varann så var det ändå så härligt att alla var samlade i lilla Kälarne när Margit konfirmerades. Så bjöds det ju på tårta och det är ju alltid ett pluss.

Bästa resa: Okej, två hemskt bra: Finland i juni med Kerstin, faster, farbror och kusinerna:

London i oktober med systrarna:

Bästa val: Att faktiskt pausa och ta picket och packet och bo i Kälarne. Jobba och vara hemma. Ha en vardag med familjen, laga mat, gå på måndagsgympa med lillasyster, sitta i köket och vara själv men ändå ha hela familjen två steg bort. Promenera i kallt och i varmt och ta till vara på lyxen att ha ett hem att komma hem till. För jag är ju en glesbygdsjänta in i benmärgen, om än med lite för höga klackar, vippiga kjolar och stora drömmar för oplogade trottoarkanter.

Det här inlägget postades i Året som gått, Foto, Kuriosa och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

