Det här med nyår

På julen ska vi ha det så mysigt. Familjen ska omringa en och det finns liksom inga andra alternativ. På nyår ska det vara så galet kul att man nästan förtvinar. Familjen ska inte vara inblandad på något sätt när det nya året firas in. På en vecka ska vi gå från nergosade, rosiga mammagrisar med tindrande ögon till fistpumpande champangesmuttare som brölar ”GOOOOOTT NYTT ÅÅÅÅÅÅR!!” längs stadens gator. Det funkar inte riktigt för mig. Det rullar inte. Jag har ett mättat behov av fest. (Läs: ”jag är en tråkig tönt till nykterist som tycker hon är så himla mycket bättre” om ni så vill, men det är inte riktigt sanningen). Och just i år pallar jag inte fest. I år är jag istället supékock och har noga valt ostar, grönsaker och potatissort för denna sammankomst.

Jag är absolut för att vi ska ha traditioner, det identifierar vilka vi är. Särskiljer oss. Men vi måste bli bättre på att ifrågasätta, skita i och bortse från traditioner som vi inte finner oss i. Eller som vi helt inte orkar uppfylla alla krav inför. Gott nytt år på er, hur ni än firar!

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

