Att njuta av solen och skita i den- vinter jag älskar dig.

På sommaren ska man vara brun så att man liknar en läderväska och har samma ton som pepparkakorna som är kvar sedan advent. Man ska sola varenda lediga minut. Vara ute och njuta på det vi bjuds.

Men vet ni vad? Om man har lust så SKA man ligga inne, läsa, kolla film, läsa bloggar. OCH man behöver inte vara BRUN. Jag är vit som ett lakan, visar mig i solen, när jag är ledig någon minut och när jag KÄNNER FÖR DET. Värmen stör mig. Mina lår klibba och gnussar mot varann – INTE TREVLIGT. Du får min näsa att blötas så att mina solglasögon bara glider ner. Sommaren! Jag vill inte tvingas uppvisa bruna ben och höra snäsiga kommentarer om hur blev jag är. För du, jag vill se ut så här. Och jag vill njuta av dig när jag känner för det. Sitta i solnedgången om jag vill det. Och snälla kan du sluta tvinga.

Ibland är sommaren inte så himla trevlig pga alla måsten och alla jättevarma stunder.

Så därför vintern: jag älskar dig. Du sätter inga måsten på att jag måste ”ta tillvara på allt”. Jag får ha lager på lager. Gå i skor jag tycker är fina utan att tycka de är för varma. Jag får bära kappor med vida kjolar och huvor som får mig att känna mig som rödluvan. För du vintern, du säger att allt är okej. Du släcker lyset så vi får tända ljus, så vi får ha det mysigt. Du släcker solen så vi slipper tänka på allt vi tycker är jobbigt med att se oss i spegeln. Du ger rutin och får oss att uppskatta helg och se fram mot jul och sportlovsgöra. Jag älskar dig vintern.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

