Sommarenkäten om livet och lite till

Hos Margaret bjöds det på stor sommarenkät, så jag tänkte: ”varför inte?”.

 

Var tillbringar du sommaren? 

Hela långa sommaren spenderar jag i min hemby Kälarne, östra Jämtland, skogarna. Jobbar, jobbar, jobbar. Vårdbiträdar: pratar med jämtländsk dialekt, serverar mat och bäddar många sängar. Under fyra dagar står mina koordinater på Gotland och några dagar här och var ligger jag i solstolar utanför Gävle.

Med vem?

Min familj, släkt och vissa stunder med vänner.


Vilken låt är du besatt av i sommar?

Älskar ohämmat Jonathan Johanssons ”Stockholm” och Familjens ”Vi va dom”.

Vem ser du helst på Allsången?

Alltså Måns är ju en charmknutte i sig, men annars är Miss Li ett paket av energi som kan plinka piano på ett så himla härligt sätt.

Berätta vad du vanligen gör en solig och varm sommardag på semester.

Vaknar av mig själv, ganska tidigt (annars känner jag att dagen går till spillo) äter frukost sakta och läser alla bilagor i DN. Sparar Söndagsbilagan till sist. Hänger i en stol som ger perfekt sitt/liggställning, sådär så man kan hålla en tidning/bok utan att anstränga sig och bara känna sig helt avslappnad. Solglasögonen glider på näsan för det är så varmt. Packar en picknick-korg och åker till Ängmans för att bada, sola och läsa. (Vi befinner oss alltså på Gotland)

Berätta vad du gör en sjukt regnig sommardag. 

Läser, kollar tv-serie, dricker te och sitter vid ett köksbord och bara pratar, pratar.

Tre böcker du vill läsa i sommar:

1. Sigge Eklund-Det är 1988 och har precis börjat snöa.

2. Alex Schulman- Skynda att älska

3. Sigge Eklund- Synantrop

Vem ser du fram emot att träffa i sommar?

Längtar ihjäl mig efter stadskompisarna och gotlandskänningarna.

Gillar du att sola? Bada?

Sola – nej, blir röd så fort nosen visar sig utomhus. Har ingen ro att bara ”sola”. Badar mycket gärna. Späcket i mig har gjort mig till en riktig badunge. Kan bada i vår insjö i TIMMAR. Leka på traktordäck, bara chilla, åka vattenskidor. Älskar att bada.

Vilken är din bästa: sommardrink/dryck?

Flädersaft, eller möjligen läsk med is som man längtat efter jättemycket i HETTAN.

Vilken är din bästa: ”sommar-look”? 

Det vanliga: Klänning med vippig kjol. Håret uppsatt med flätor så nacken och ansiktet är fritt. Ett tjockt hår lönar sig inte i sommarhettan.

Efter hur lång tid känner du att du lämnar landet och e redo för att vara tillbaka i stan?

Jag kan vara ifrån staden hur länge som helst. Här är jag gödd och uppfostrad. Om abstinensen från shopping och sällskap så finns ju internet till allt numer ❤

Kommer du vara med på Pride??

Nej.

Berätta nåt sjukt sommarminne. 

En sommar, tror det var mellan 5:an och 6:an, läste jag en bok om dagen. Det är helt jävla crazy. Nu kämpar jag med en bok i månaden. Finner ingen ro.

Finns det någon downside med sommaren?

När det blir sådär äckligt varmt och man inte kan existera, än mindre tänka eller röra sig. Tycker värme är ett hemskt påhitt. Hellre underställ och dubbla tjockstrumpor i januari än en julidag med svårt att andas. Sedan är väl den här hetsen med alla *fantastiska* sommarplaner också en downside.

Vilka festivaler kommer du upplevt när sommaren är slut?

Hoppas på min första Storsjöyra.

Använder du spf? Isåfall: vilken faktor?

Glömmer alltid solskydd, därav mina toner: kritvit och illröd.

Kan du tända en grill? Vad har du helst på grillen?

Ja, det borde jag väl kunna? Lite kol, lite papper, tändvätska, tändstickor – vóila! Grillkorv är för gott om man får till den sådär vårtigt bubblig med en lagom bränd ton och Johnnys Senap. Älgstek om man vill ha det lite mer fancy.

Är det lättare att älska sig själv på sommaren?

Jag tror man blir lite mer avslappnat inställd på sig själv i alla fall. (Inte jag! Jag? Avslappnad? Hahah)

Det här inlägget postades i Kuriosa, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

