Innergårdshäng, välgörande gitarr-klink och parkprat

Igår var det torsdag och vi lämnade in fysikböcker. Dessa böcker jag stirrat in i, svurit åt och burit många kilometer fram och tillbaka. Nu är de inte längre i min ägo och det känns så himla konstigt. Karin firade med att ta på sig sin studentmössa och på vägen ner mot Prästgatan hittade vi världens tjusigaste björkar. Så vi stannade till och poserade båda två i Karin-mössan, eftersom min mössa fortfarande ligger ordentligt nedpackad (vi har ju inte haft mösspåtagning officiellt ännu!). Jag lyckades dock se mycket tröttare ut, skyller på envis förkylning.

När man har mössa hela dagarna så blir frisyren en smula platt, tydligen.

Och Biblioteksgatan var så evinnerligt fin. Björkarna och Rådhuset var så vackra och Östersund fylldes av medelhavshetta. Det var helt enkelt inte likt Östersund för en dag. Snarare ett Aten med björkblom.

Vi strosade ner på stan för att kika på jeansvästar och förälska oss i denim-klänningar för alldeles för många tusen. När vi var färdiga sprang vi och plockade ihop en varsin sommar-mums-sallad och drog oss bortåt Vanja. För där bjöd hon på innergårdshäng.

Fina Vanja har nyss fått en trappa från sin balkong, ner till innergården, där gräset var alldeles grönt och solen stekte.

Våra sallader var bästa maten i maj-värmen.

Karin smakade en ny mineralvattensmak som luktade och smakade piggelin.

Vanja började visa upp sina cola-burks-konster.

Ji9lq6

Innergården var hemskt fin. En egen oas, mitt i Östersund. Med något jag tycker hemskt mycket om: vita trädgårdsmöbler.

Det var så varmt att man gick barbent. Även om man skämdes lite över blekheten.

Karin målade naglarna i något jag aldrig sett förut: matt nagellack.

Så kom herr Anton på besök. Med mössan bak-och-fram och energi som räcker för ett helt fotbollslag.

Han fick tag på min kamera och började öva upp sig inför att fota till sin egen blogg.

Han började få in snitsen och bestämde sig för att fota bloggbilder till sin alldeles egna nätdagbok.

Karin uttryckte ett behov att ligga på gräsmattan. Såklart gjorde vi något kreativt av det behovet: en photosession.

Anton tyckte det var en jättebra idé att kasta en boll framför Karin, eftersom: ”det blir mer action då”.

Så orkade inte herrn stå utanför bilden längre och poserade tillsammans med fröken Edler.

Behovet av gräsliggande la sig och istället tog Karin tag i hushållssysslorna på gården.

För att sedan prova sin nya jeansväst som gjorde att vi fick Lady Gaga-vibbar. Hemskt fin var den i alla fall.

Sedan promenerade vi mot kvällens mål: Tingshuset. Där skulle det nämligen bjudas på musik för en god sak. ”Min Stora Dag” hade konsert och vi ville ju inte missa massa musik och chansen att vinna flygbiljetter till El Stockholmo.

Vi gick till alla möjliga ingångar och hittade till slut en öppen dörr som tog oss upp till konsertsalen.

Vi bänkade oss i raderna och jag hamnade bredvid Hanna och Vanja.

Hanna O, satt på raden bakom och berättade om sitt sista barn-yoga pass som hon avslutat precis innan.

Elin skulle spela under kvällen.

Karin fick en gloria.

Så började musik-kalaset! Först ut var lokalkändisarna Quotes, ett sjumannaband med en himla massa röj.

Näst ut var två tjejer med gitarr som sjöng om döda mormödrar och arga mammor.

Det blev paus och vi satte oss i närmsta Kyrkpark för att få lite frisk luft och sommarsol.

Brudarna Hanna, Hanna, Karin och Elina kan det här med att posera.

Så dök denna linslus upp igen. Mitt i ett försök att fånga Gamla Kyrkan i kvällsljuset dök Anton upp. Kastade vatten gjorde han också. Lite såhär kände jag då.

Karin var så torsdagstjusig.

Det här med energi tar aldrig slut i radarparet Öberg och Edler.

Vi fick syn på två klassgrabbar som vi skulle träffa sen. Vitaminvatten och bröd hade de utrustat sig med för kvällens äventyr.

Elina fick dubbelmössa.

Vi gick tillbaka in och satte oss i hettan. Rad tre blev vårt revir.

Så kom äntligen Elin och Olle! Vi klappade riktigt hårt och skrek litegrann, för man gör så om ens klasskompisar spelar riktigt bra.

Mössmaffian bröt sig loss ur bänkraderna och sprang fram för att gratta Elin till en s fin spelning.

Vi tog oss ut och tog sikte på en park. Först skulle det handlas och hämtas cykel. ”Vi ses därå!” sa flickorna och vi särade på oss.

På min cykeltur hittade jag den fina majsolen och var tvungen att stanna för soldyrkan.

I Frejas park hittade jag Freja och en daggmask som blivit utröstad från filtringen.

Frida och Johanna tyckte att gungorna var bra roliga.

Och Carro såg så fin ut i sitt korta hår.

Det spelades kubb igen.

Elina hade fått tag på mango.

Freja mumsade kola.

Sara hade också hittat dit.

Danielle med.

Så avslutade jag kvällen när Vanja tog fram sina vinster från konserten.

Det här inlägget postades i Äventyr, Foto. Bokmärk permalänken.

Kommentera

