När så mormor klev in i sitt nionde årtionde

Det blev den sextonde maj på Södervägen, och eftersom de långväga gotlands-gästerna tog och fyllde jämt så slog vi på stort. Vi dukade upp till födelsedagsfrukost för liten mormor, som tog tillfället i akt att fylla åttio just denna onsdag  i maj. Kanel passade på att göra morgongymnastiken medans moster Inger dukade upp både ost, apelsin, yoghurt och gröt.

Jag tror mister Kanel lyckades hamna på alla bilder på morgonkvisten. Till och med när jag skulle föreviga gårdagens födelsedagsbarn.

I ett hörn stod mammas fina, nya glas färdiga för kalas.

Moster, som kan det där med att vika fint och knyta snöre, hade gjort två lila paket till onsdagens födelsedagsbarn.

Morfar kom springandes och varnade att nu var åttioårsfiraren påklädd och klar. Vi sprang sjungandes, moster Inger, mamma Kristin och jag, till stugan där mormor och morfar sussat.

Mormor Margit ställde sig i givakt och lyssnade på skönsången som framfördes i hennes ära.

Flaggan var än en gång hissad, men vinden hade inte samma schvung som under konfirmationsfirandet. Men så hade vi ju flaggat tre gånger under veckan. Då kanske vinden tar slut?

Mormor var lika glad ändå, för hon fick både tidningen ”Minnenas Journal” och en digital fotoram som ständigt visar bilder på mig, mina syskon, kusiner, mostrar, vovvar och våra hus. Allt för att förgylla liten mormors dag. En evighetsmaskin med minnen, somrar och vinterdagar vi spenderat tillsammans.

Morfar var också nöjd, där bakom flingpaketet, även om han tyckte att den där kameran jag alltid springer runt med, den är lite jobbig.

Så var det med den onsdagsmorgonen, då mormor fyllde åttio och jag förberedde mig för kvällens bal.

Det här inlägget postades i Foto, Kuriosa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

