”Den här gamla trasan?”

Det här med att ösa kommentarer. Att ta emot kommentarer.

På senaste tiden har Alex Schulman huserat vilt i mina tankar, eftersom jag läser både herrens blogg och ser hans ”Schulman show”. I programmet introduceras gästen för varje program med ståndsmässig musik från Jurassic Park. Riktigt pampigt alltså. Samtidigt läser Alex upp bedrifter och bra saker om gästen som skall ära programmet med sin närvaro. Så sjukt osvenskt på något sätt. Att överösa komplimanger, bara sådär. Det är ibland så att man sitter och tänker ”nu får han väl lugna sig” när Loreens CV och bra sidor beskrivs. För jag kan själv inte hantera positiv respons. Komplimanger. Herregud vad svenskar, jag, behöver stå på mig, ta till mig bra saker. För det behövs så mycket kärlek. Det tror jag Alex Schulman har förstått och därför vill jag bara se mer och mer och höra nästa veckas komplimanger. Jag vill liksom vänja in mig i att ta komplimanger.

Uppskattningen. Uppvisadet av känslor. Som vi inte rikigt vågar. Vi ryggar tillbaka när någon påpekar en tjusig toffs, bra redovisning eller fräna strumpor. Vi skrattar bort det eller tackar och tar emot. Men innerst inne vet vi inte rikigt, menade verkligen personen detta om mig? Eller är det en skenmanöver? ”Egentligen hatar hon mina strumpor!” Som vi slingrar oss. Vi mäste lära oss tacka och ta emot. Suga i sig. Så jag fortsätter gå i Alex komplimang-kurs. För det han gör är att han låter oss studera människosläktet hur de reagerar på hans överösande av kärlek. För han bjuder bara in gäster han tycker om, och kan göra detta komplimangs-experiment på.

Se senaste Schulman Show med Sven Wollter- här. Eller läs Alex fina texter här.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

