Guldskimrande dopparedag

Morgonen för julkalenderns sista avsnitt var här. Kurre, Gerda och Charlie fick sig ett lyckligt slut i det senaste decenniets bästa julkalender. Utanför fönstret låg snön alldeles krispig och speglade julaftonens guldskimrande morgonstrålar.

Kvällen innan hade lillasyster Margit och jag tagit slag i saken och gjort julgodis för första gången i vår familjehistoria. Den smälta chokladen var favorit.

I ett annat hörn stod en gigantisk ask med andra praliner än de vi gjort.

Granen skulle kläs även detta år.

Men själv tyckte jag att det var lite finare utomhus. Så mellan julgranspynteri och bokläsningen hann jag smyga ut på gården och ta de första stegen på sjöisen för att fånga guldet.

Så blev det dags för jullunch hos farmor. Systrarna hann med att fotograferas på vägen.

Margit underhöll och åt pralin.

Och jag lastade tallriken full med det jag gillar mest: vörtbröd, gotlandssenap, ägg och omelett (vad vore en jul utan farmors omelett?).

Så öppnade vi paradisask och inväntade treslaget och efterföljande julklappsutdelning med mystiska paket med pjäxor, skönhetsbehandlingar, fotoböcker och locktänger.

Det här inlägget postades i Foto, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

