Den barmhärtige samariten och mellandagsbion

Idag är en mellandag och det medför reakoll och biobesök för familjen Jonsson. Hann med att finna att finkostymen jag kikat på var både för liten och ej nedsatt i pris. Pepparkaksklänning med både krage, sjömansslag och spets var ett vinnande recept till det visade sig vad tinget kostade. Familjen avnjöt sedan thailunch och efterföljande mellandagsbio som idag blev den nya ”Sherlock Holmes”. Förvånande nog gick alla fem familjemedlemmar in i samma biosalong och ingen sprang ut innan föreställningens slut.

Innan ekipaget skulle färdas österut från stora staden, behövde trött och huvudvärkssnurrig Karin pudra nosen. I vår galleria som jag vägrar kalla annat än Domus, eftersom ägarna envisas med att ändra namn hela tiden. Eller det har hänt en gång, men det är fortfarande Domus för mig. I alla fall hittas en femma i plånboken och halas upp för att mystiskt låsa upp en av tre toalett-dörrar. Nu är det så att tekniken och femkronan inte ville samarbeta idag. Den stannar i den lilla springan som ska skicka ner riksdalen så den på magiskt vis öppnar dörren. Den vill inte låsa upp. Den vill inte komma tillbaka till varm plånbok. Den sitter där den sitter. Trötta Karin backar och ser de två andra båsen bli upptagna och inser att hoppet är ute. Försöker på nytt att få tillbaka femkronan, men icke. Vad jag missat är att man nu i modern tid kan sms-betala ett toabesök. Detta hade dock en herre uppmärksammat, sett min situation och smsat för att sedan låta liten tös från landet pudra näsan. En sådan fin gest så jag blev halvt stum. ”Taa…ack!” fick jag fram, när den, för mig, helt okände herren tryckte in koden och öppnade toalettdörren. Det är kanske så han ser ut såhär i slutet på 2011, den barmhärtige samariten, han smsar toalettkoder och hjälper kissnödiga flickor på Domus i Östersund.

 
02:11

Det här inlägget postades i Karins Tub-tips (youtube-klipp), Kuriosa, Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

