Kulturarvet och sträckläsning

Under julaftonen lyckades jag hitta minuter att insupas i ”Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött”. Jag tittade inte ens på ”Kalle Anka och hans vänner”. I soffan där systrarna tittade på Kalle, där läste jag om Alex och Amanda. En sådan där hemskt fin kärlekshistoria som känns osvensk och fin. Sagolik och otroligt läsvärd. Läs den!

Kulturen, om man nu får kalla tv-undret för kultur, så har jag hunnit konsumera en hel del. Det blir ju som lätt så när det är mörkt ute och det finns så mycket fint att se. På svtplay har jag hunnit med tre görbra produktioner: ”Dom kallar oss skådisar” med Sofia Helin och Gustaf Hammarsten. ”Klubben”. Och ”Danne & Bleckan”.

Arn” har jag sett igen. Blir så stolt när jag kommer på att det är ett svenskt filmmästerverk. Och så historien om Arn och Cecilia. Åh.

Jag tog igen missade avsnitt av Glee. Som mättats lite, men som fortfarande är ett vidunder till serie.

När allt som var kvar på höstterminen var ett Biologiprov, så kopplade jag bort ena hjärnhalvan med julsagan ”Nötknäpparen” från 2010. Ett perfekt recept för en fin stund: rysk saga om julen med magiska musiken av Tjiakovskij.

Såg om ”Kick Ass” för att den är så himla bra. Och för att man vill vara ”Hit Girl”.

Sedan har jag slukat hela första säsongen av ”Big bang theory”. Skönt tidsfördriv.

Nuvarande projekt är dessa böcker.

Det här inlägget postades i Karins Tub-tips (youtube-klipp), Kuriosa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

