Härmapa livet ut- att avundas och skapa sitt eget original

Man går hela livet och försöker vara någon annan. Tänker ibland att man borde vara sig själv. Men man kopierar mest något man sett. Något man hört. Dansar som man sett att dem gör på mtv. Skriver som mamma alltid skrev. Ler som någon man tycker ler fint. Eller åtminstone försöker. Klär sig som hon med den fina kjolen i tidningen. Tycker om alla söta saker som favoritkändisen gör. Läser samma böcker som någon fin människa tipsat om. För att få ett uns av den upplevelse och känna det som den. Som originalet kände det. För man vill ju le som hon gör. Skratta lika hjärligt. Leva det livet. Se så lycklig ut på alla bilder. Ha ett så fint och fulländat liv.

Men jag blir inte som Lady Gaga för att jag dansar som henne. Jag blir inte lika cool som de häftiga i klassen. De onåbara. Inte alls. Fastän jag lyssnar på samma musik som dem. Kanske bubblar det av känslor som jag inte känt, när jag står och går på samma ställe som jag sett i någon film. Det ger mig inte framgång när jag försöker göra som någon annan gör för att få alla rätt på provet. Jag blir inte heller lycklig av att surt kommentera någon annans pengar. Rikedom. Vare sig lyckan eller kronorna. Men jag avundas likväl, när någon kan spendera som jag inte kan och när någon kan dansa och känna som jag inte kan.

Men det ger mig hopp. När jag härmar sådär lagom. Då. Då ger det mig ett uns av lycka och en matsked upplevelse.

Vi går hela livet som härmapor. Hemskt att inte vara originalet. Men också fint att ta det goda från alla grytor. Så man blir så fin och originell i slutändan. För jag har härmat massa olika saker än vad du har. Så kram på dig, härmapa.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

