När en millimetertunn hinna förstör en morgon och hur man vänder dagen

I fredags morse var inte en vacker morgon. Eller egentligen var den det. Dimman låg över Odenslund till och med när klockan passerat siffran sex efter att ha slagit tio. Klockan var alltså halv elva. Morgonen hade fyllts med en skön sovmorgon, men på något vänster hamnade damen i en stressad situation och lyckade glömma räknare till fysikprovet i farten. När cyklandet påbörjats låg den där. Den millimetertunna hinnan av is i kurvan i slutet av backen.

Ni kan ju gissa er till vad som hände. Resultatet blev världens sämsta uppladdning inför ett fysikprov och andra paret strumpbyxor fick fara ditt pepparn växer, bara för denna vecka.

När jag låg där mitt i gatan, med, mig ovetandes, mina tillhörigheter över hela gatan, stod världen som stilla. Fast ändå rusade den i takt med det nya x3000-tåg som ska tuffa runt i Sverige. Det var en smula fantastiskt att ligga i gatan med bilar som stannade. Men kallduschen efteråt. Den är inte att leka med. När man kommer fram till vargskolan med noll stycke räknare, pennskrin och formelsamling, är inte livet roligt.

Men hörrni. Min fredag blev bra fin ändå. Jag svängde, som det så otroligt smickrande kallas, mina lurviga, för första gången på ”krogen” eller om man nu föredrar ”nattklubben”.  Det ni. Så fastän jag lyckats skrapa upp oro och lår så somnade jag ändå med ett leende på läpparna. För jag var ju hos mina favoritpersoner i världen.

Så lite kan göra så mycket. Några rumpskak och fistpumpningar och den olyckliga morgonen var ett minne blott.

Det här inlägget postades i Skriverier & tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

