Smeknamn du har; varför du har dem.

Jag har, tills för några månader sedan, aldrig haft ett smeknamn. Jag har alltid varit Karin för alla. Någon kan ha skrikit ”JONSSON” för att nedvärdera mig och få mig att känna mig liten.

Tills gymnasiet. Jag började kalla Jennifer i klassen för Jenkan, vilket inte var uppskattat. I protest och som hämnd började Jennifer (efter ett tags betänketid) kalla mig för K-dog. Jag är nog så lite rappare som det går, men ändå 🙂

Första veckan i gymnasiet skulle vi dessutom leka namnlekar för att lära oss alla namn. Vi skulle säga vårt namn och något som började på samma bokstav som vårt förnamn, efter vi rabblat upp alla som satt innan oss i ringen, där vi placerats. Jag blev Karin Kaka, kanske katchigt nog för att det skulle sätta sig i klasskamraternas minne, för det sitter kvar ännu.

Kusin Maria och lillasyster Kerstin är besatta av smeknamn, så de hittar på nya till varann hela tiden, för närvarande heter dem Churru och Murre Kurre, eller möjligen Kerra Berra och Marre Verre. Eftersom de tilldelats smeknamn så skulle ju alla kusinerna få. Min lott föll på Kalle, som nu utvecklats till Kalippo.

Jag har, sedan jag varit liten och lekt rollekar velat heta Caroline och kallas för Carro, men det är ju bara att glömma 🙂

Karin

Det här inlägget postades i 30 dagar i januari. Bokmärk permalänken.

Kommentera

